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""Impera" is undoubtedly the heaviest album that Ghost has produced until now, leaving the pop metal universe to lean toward a modern melodic hard rock."
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3/5
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The moult started with "Prequelle", especially on stage. Even if the identity of the band remains strongly anchored in a playful and classy pop metal, the satanic imagery of the beginnings slowly disappeared in favor of a slightly kitsch opera rock orientation, as the band's success grew. With this fifth album, "Impera", Ghost's transformation is definitively completed. The only master on board, Tobias Forge, its creator, has tried as hard as he can to give life to an umpteenth version of his Papa Emeritus character (the fourth one), he seems to be the only one who still believes in it. But where others would have probably accentuated even more the pop side of their music, Ghost clearly takes the opposite musical direction with this new album, which is undoubtedly the heaviest that the band has produced until now, even if it means flirting with clichés.
Tobias Forge called on Opeth guitarist Fredrik Akesson to make the guitars sound denser, and it's clear that, after the introductory instrumental 'Imperium', the sound of Ghost has changed. Less reverb, less keyboards, more guitars, the offbeat universe of Ghost gives way to a more modern melodic hard rock, sometimes effective (the excellent 'Kaisarion') but rarely original ('Watcher In The Sky', 'Spillways' and its very (too) marked reference to Toto).
Of course, the ironic and pastiche Ghost resurfaces at times, with the detours of supported winks, to Rammstein with 'Twenties' and its indus metal atmosphere in the line of 'Mummy Dust' from 'Meliora', or to Van Halen with 'Grift Wood', its riff in palm muting and its artificial harmonics. But it is very difficult to distinguish what is a tribute, opportunism or laziness. The title 'Call Me Little Sunshine' is the perfect example, it seems to have been composed just to thank Metallica for having allowed Ghost to celebrate the 30th anniversary of the "Black Album" with its cover of 'Enter Sandman'.
However, "Impera" is far from being a bad album and some tracks are tasty enough not to assert that Ghost has definitively abandoned the melancholic pop metal universe which is their strength ('Hunter's Moon', 'Darkness At The Heart Of My Love', 'Respite On The Spital Fields'). But overall, the magic of the Swedes has almost totally disappeared and the identity of the band clearly suffers. Ghost has become a mainstream metal band that compromises its occult imagery in favor of a music made for stadiums. - Official website
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TRACK LISTING:
01. Imperium 02. Kaisarion 03. Spillways 04. Call Me Little Sunshine 05. Hunter's Moon 06. Watcher In The Sky 07. Dominion 08. Twenties 09. Darkness At The Heart Of My Love 10. Grift Wood 11. Bite Of Passage 12. Respite On The Spital Fields
LINEUP:
Nameless Ghouls: Guitares / Basse / Claviers / Batterie Tobias Forge: Chant
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N aimant pas du tout des groupes comme toto et toutes cette clique moyenne des années 80, on peut dire que c est totalement voulu. Donc a part le premier et dernier titre interressant, le reste c est insupportable et le pire comme toute cette hard pop , c est que ça reste entêtant ....
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Très grand fan de Ghost, surtout avec "Prequelle", je peux dire à froid que "Impera" est pour moi une grosse déception. Je ne retrouve pas la grandiloquence qu'il y avait sur l'album précédent qui était garni de tubes. Après, ce n'est pas mauvais mais ce sera encore un album que l'on écoute une fois sans y revenir...
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Pour rejoindre le commentaire de Spencer et aussi ceux de plusieurs internautes ayant fait le même constat : il semblerait que la période COVID si elle a eu pour effet de relancer la création des groupes at home,en revanche la qualité des œuvres est assez moyenne dans l'ensemble ( tous groupes confondus !)et parfois même un peu médiocre... Ghost n'échappe pas à la règle et sans vouloir faire ma raclette, j'ai eu un sentiment mitigé à l'écoute du CD : c'est nippon ni mauvais comme auraient dit les inconnus, mais c'est du ressenti, seulement du ressenti...
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Pas fan du groupe depuis le début (disons que je le trouve très sur côté, aussi bien en live qu'en studio) mais acccrochant à chaque fois un peu plus, cet album marque pour moi un retour en arrière car franchement, à part "Kaisarion" et "Call Me Little Sunshine" le reste traverse les oreilles sans rien y déposer durablement. Pas honteux, pas mauvais, juste un peu trop plat et prévisible. Par contre, c'est très bien fait et les fans seront sûrement ravis. Je réessaierai en live popur peut-être avoir enfin l'étincelle car l'enthousiasme général me questionne : quel est donc le truc à côté duquel je passe avec Ghost ???
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Je ne suis pas un fan ultime du groupe, n'ai pas parcouru de manière acérée toute leur disco, mais je pense pouvoir tout de même dire que j'ai moins accroché aux mélodies de cet album que sur celles de leurs œuvres passées.
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